Japansk nu-jazz

Jazztronik heter egentligen Ryota Nozaki och håller till i Tokyo. Hans musik klassificeras nog bäst som nu-jazz, d.v.s. en blandning av jazz och elektroniskt. Ibland house'ig jazz, ofta med en japansk prägel, alltid med en medryckande rytm. Ryota Nozaki är i grunden pianist och det märks, pianot är ofta det instrument som  ligger i förgrunden och det som driver låtarna framåt.

Som en jämförelse kan man ta Koop som ju också gör någon slags jazz/elektroniskt-blandning. Även om båda gör liknande musik så skiljer Jazztronik och Koop sig åt, de har lite olika sound, men jag kan inte riktigt sätta fingret på hur... Jazztronik är kanske lite mer svängigt och energifyllt.

Ryota Nozaki har som Jazztronik släppt en hel hög skivor från det att han började släppa material i slutet på nittiotalet, delvis med överlappande låtmaterial. Både mängden skivor han släppt och låtöverlappet tror jag har att göra med att han verkar släppa olika album i Japan och i väst.

Av skivorna jag lyssnat på hittils så tycker jag att Jazztronik håller en jämn kvalitet, låtutbudet har inga egentliga bottennapp utan nästan allt är bra. Tyvärr saknas det väl även toppar på skivorna. Undantaget är skivan Samurai som av den anledningen är favoriten hittils. Riktigt grymma låtar som titelspåret Samurai, Livin' High och The Piano gör skivan till en riktigt behaglig musikupplevelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback